آشنایی با خطوط نورد سرد و گالوانیزه مجتمع فولاد گیلان تحت مدیریت رسول دانیال زاده کارآفرین برتر حوزه فولاد

رسول دانیال زاده

آنچه در این خبر خواهید خواند:

مجتمع فولاد گیلان بزرگترین واحد تولیدی در بخش خصوصی کشور در زمینه تولید انواع ورقهای فولادیست که تحت مدیریت رسول دانیال زاده از سال 1382 وارد چرخه تولید کشور شد . کارخانه این مجتمع واقع در شهرک صنعتی رشت در زمینی بالغ بر 60 هکتار تاسیس شده است . مجتمع فولاد گیلان شامل سه خط تولید نورد گرم و نورد سرد و ورق گالوانیزه میباشد . بمنظور آشنایی بیشتر با خطوط تولیدی این مجتمع بزرگ صنعتی سلسه مصاحبه هایی با امیدرضا دانیال زاده فرزند رسول دانیال زاده بعمل آمده است که مصاحبه حاضر خلاصه گفتگوی مفصل با ایشان در خصوص خطوط تولید ورقهای نورد سرد و ورقهای گالوانیزه است .

کارخانه نورد سرد

امیدرضا دانیال زاده درخصوص ظرفیت خط تولید ورقهای نورد سرد مجتمع فولاد گیلان و فرآیندهای تولید اینگونه محصولات توضیح داد که : کارخانه نورد سرد مجتمع فولاد گیلان از خرداد ماه 1386 تولیدات خود را آغاز نمود. این واحد تولیدی با ظرفيت اسمي 800 هزارتن در سال ، توان توليد انواع Cold Rolling Mill در ابعاد مختلف از ضخامت 0.15 ميليمتر تا 2.5 ميليمتر را دارا مي باشد. ضمناً این مجموعه تنها توليد كننده ورق سرد با عرض 1700 میلی متر در کشور است.
یکی از مهمترین ویژگی های کارخانه نورد سرد گیلان کامل بودن همه اجزا فرآیند نورد سرد است که در کمتر کارخانه ای در کشور مشاهده میشود. این اجزا در شش مرحله ذیل شرح داده شده است.

1: فرآيند اسيد شويي PICKLING  و احیاء اسید:

این مجموعه با  ماشین آلات تکنولوژی FPE هندوستان که با بالاترین بازده، کمترین میزان مصارف اسید را داشته و  ضمن ایجاد سطحی عاری از زنگار بر روی ورق، کلیه آلاینده های محیطی را از خروجی های این مجموعه تولیدی حذف می نماید و با بالاترین راندمان در مصرف اسید فعالیت می نماید. همچنین تجهیزات تصفیه خانه نورد سرد مجتمع بهمراه دستگاه پایش آنلاین به صورت لحظه ای ، خروجی های این مجموعه را از نظر میزان انواع آلاینده ها مورد کنترل قرار داده  بطوریکه حد مجاز آنها، با استاندارد های زیست محیطی تطبیق داشته باشد .

2: فرآيند نورد دو قفسه اي(6Hi Mill) فول هارد یا نورد سرد:

این بخش با تکنولوژی شرکت های CMI هندوستان، توان تولید محصولات ورق سرد تا ضخامت 0.15 ميليمتر با عرض 1700 میلی متر را دارد و از این منظر در کشور منحصر به فرد بوده و این محصولات را با کمترین میزان ضایعات و آلاینده¬های محیطی تولید می نماید. محصولات این فرآیند توسط دو دستگاه ایکس ری مارک IMS ساخت آلمان جهت کنترل ابعاد ورق خروجی بهمراه دو دستگاه کنترل خط AGC و با بالاترین کیفیت به دست مشتریان در صنايع خودروسازي ، سازه هاي سبك صنعتي، لوازم خانگي و غيره مي رسند. همچنین استفاده از تکنولوژی اتوماسیون شرکت ABB تجهیز نورد سرد را از لحاظ مصرف انرژی الکتریکی در زمره کم مصرف ترین کارخانجات نورد سرد کشور قرار داده است.

3: فرآيند آنيلينگ (Annealing ) یا عملیات حرارتی و تاسیسات تولید نیتروژن و هیدورژن :

مجموعه ماشین آلات آنیلینگ مارک EBNER ساخت اتریش می باشند که ظرفیت 800 هزار تن آنیل در سال را دارند. این مجموعه با 24دستگاه پایه اصلی (WORK BASE) از جنس استینلس استیل همراه با 24 دستگاه پوشش حفاظتی در خاورمیانه منحصر به فرد بوده که توسط تاسیسات Hydrogen Plant مجموعه ماشین آلات تولید هیدروژن از نوع PSA جاذب بالا ، با برند CALORIC ساخت آلمان بظرفیت 150 متر مکعب در ساعت و با درجه خلوص 9/99درصد بهمراه یک مجموعه ماشین¬آلات تولید هیدروژن از نوع آمونیاکی مارک JASTEK ساخت هندوستان بظرفیت 30 متر مکعب در ساعت و با درجه خلوص 9/99 درصد دارای یک دستگاه کوره کراکر است . تاسیسات Nitrogen Plant نیز شامل مجموعه ای از ماشین آلات تولید نیتروژن با برند JASTEK بظرفیت 250 متر مکعب در ساعت ساخت هندوستان بعلاوه مجموعه ای از ماشین آلات تولید نیتروژن (MEMBRAN) با برند INMATEC ساخت کشور آلمان بظرفیت 100 متر مکعب در ساعت و با درجه خلوص 99 درصد تغذیه می گردد. این مجموعه نیز از آخرین تکنولوژی های روز بهره برده و ضمن تامین بالاترین کیفیت محصولات، کلیه خروجی ها را با استانداردهای زیست¬محیطی تحت کنترل و انطباق قرار میدهد .

فرآیند های تکمیلی نورد سرد
4: فرآيند اسكين پس( SKIN PASS) ( 4Hi Mill‌)
5: فرآيند شستشوي الكتروليتي(ECL)
6: فرآيند اصلاح و کشش (TLL)

دانیال زاده افزود: علاوه بر موارد فوق تاسیسات  تصفیه خانه پساب ، تجهیزات ابزار دقیق و کارگاه ها و غیره ، این فرآیند ها را پشتیبانی می نمایند. فرآیند های تولید کارخانه نورد سرد با پیوستگی گردش محصولات هر ایستگاه در ایستگاه بعدی قادر خواهند بود محصولات مدّ نظر مشتریان را به بهترین وضعیت کیفی و کمترین آلایندگی زیست محیطی تولید نمایند. کلیه ماشین آلات این بخش ها ساخت FPE  کشور هندوستان مجهز به تکنولوژی روز و دستگاه های کنترلی محصول مانند دستگاه ایکس ری برند PAULY ساخت آلمان می باشند.